زندگی وی آی پی

برای ساختن زندگی عالی

زندگی وی آی پی

برای ساختن زندگی عالی

اعتماد به نفس چیست و اعتماد به نفس در سخنرانی

چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ

اعتماد به نفس چیست و اعتماد به نفس در سخنرانی

خیلی وقت ها پیش اومده که میگن، فلانی اعتماد به نفس داره، یا فلانی خیلی اعتماد به نفسش بالا ست. اما وقتی از کسی بپرسیم اعتماد به نفس چیست جواب خوب و واضحی نمی تونه بیان کنه.اعتماد به نفس چیست و اعتماد به نفس در سخنرانی

اعتماد به نفس در سخنرانی هم مثل اعتماد به نفس در خیلی از کارها می تونه به بهتر انجام شدن اون کار کمک بسیار زیادی کنه. داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی به احتمال خیلی زیاد می تونه باعث به وجود آمدن موقعیت های خوب برای ما بشه. البته به شرط اینکه این اعتماد به نفس کاذب نباشه.

اصلاً تصور سخنرانی بدون اعتماد به نفس، غیرقابل قبول هست. یک جورایی کسی که سخنران خوبی هست به احتمال خیلی زیاد اعتماد به نفس در سخنرانی دارد و تصور جدا بودن این دو از هم اصلاً امکان پذیر نیست.

مگه میشه کسی خیلی خوب سخنرانی کنه و اعتماد به نفس در سخنرانی نداشته باشه؟!

در ادامه این نوشته به بررسی اینکه اعتماد به نفس چیست و داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی می پردازیم.


اعتماد به نفس چیست

همونطور که خدمتتون عرض کردم اگر کسی اعتماد به نفس داشته باشد می تونیم متوجه بشیم که او آیا اعتماد به نفس دارد یا خیر اما شاید نتوانیم تعریف درستی از اعتماد به نفس برایش بیان کنیم.

اگر بخواهیم اعتماد به نفس را خیلی ساده و راحت تعریف کنیم می توانیم بگوییم که:

اعتماد به نفس این است که بتوانیم یک کار را با اطمینان و با استاندارد مشخصی انجام دهیم.

این یک تعریف بسیار ساده از اعتماد به نفس بود. به عبارت دیگه وقتی من کاری را که در حال انجامش هستم از زیر و بَمَش خبر دارم و  آن کار را بسیار عالی و در حد استاندارد خوبی انجام می دهم.

بسیار واضح است که، اگر ما بخواهیم کاری را با اعتماد به نفس بالایی انجام دهیم باید آن را تمرین کنیم، بستگی به نوع کاری که وجود داره، مدت زمان و تعداد تمرین های ما هم می تونه متغیر باشه.

مثلاً میگیم میترا در رانندگی اعتماد به نفس بالایی داره، این اعتماد به نفس در رانندگی می تونه حاصل تمرین های زیاد و همچنین تمرینات درست همراه با یک مربی خوب بوده باشه.

به احتمال خیلی زیاد میترا در اوایل شروع رانندگی اش از رانندگی ترس داشته، اما با گذشت زمان، تکرار و تمرین و پشتکار تونسته به ترسش در این مورد غلبه کنه و علاوه بر اون اعتماد به نفس خوبی هم در این کار به دست بیاره.

البته هر کسی در یکسری از کارها استعدادهای خودش را داره اما وقتی پای تمرین و پشتکار به میان می آید کم استعدادترین افراد در هر کاری می توانند نتایج فوق العاده ای از اون تمرین و پشتکار داشته باشند.

بنابراین اگر می گوییم که کسی در کاری اعتماد به نفس بالایی دارد، اون اعتماد به نفس با تمرین و تکرار (و البته می تونه در کنار یک مربی خوب) به دست اومده.


من اعتماد به نفس ندارم

با توجه به تعریفی که از اعتماد به نفس داشتم، من اعتماد به نفس ندارم یعنی اینکه من در اون کار، مهارت یا دانش کافی رو ندارم.

 

منبع: سایت آموزش سخنرانی ، آموزش فن بیان و سخنوری

برگرفته از نوشته: اعتماد به نفس چیست و اعتماد به نفس در سخنرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی