زندگی وی آی پی

برای ساختن زندگی عالی

زندگی وی آی پی

برای ساختن زندگی عالی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۵
آبان

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم ؟

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم ، این موضوع واقعاً معضلی برای بیشتر سخنرانان، مخصوصاً سخنرانانی که هنوز حرفه ای نشده اند هست.

تا چند سالِ قبل یکی از دغدغه های بزرگِ من برای سخنرانی، فراموش کردنِ متنِ سخنرانی ام بود. می ترسیدم به روی سِن برم و چیزهایی رو که باید بگم فراموش کنم و آبرو ریزی بشه.

البته یکی دو مرتبه هم این موضوع برایم پیش آمد. خیلی ناراحت کننده بود. اما تجربه خوبی بود.

شاید یکی از اصلی ترین دلایلِ نگرانی شما هم برای اجرای یک سخنرانی فراموش کردنِ متن سخنرانی باشه. اما دیگه نگرانِ این موضوع نباشید. در این مقاله ۶ ترفرند کاربردی رو با شما به اشتراک میزارم تا زمانیکه برای اجرای یک سخنرانی آماده می شوید، با اعتماد به نفسِ کامل سخنرانی کنید.

 چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم

۱) چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم : روخوانی از متن سخنرانی

یکی از مرسوم ترین روش هایی که در زمانِ اجرای سخنرانی به کار میره روخوانی از متن سخنرانی هست.

روخوانی متن سخنرانی ایرادات و مزایایی دارند که باهم بررسی اش می کنیم.

در رشته مدیریت مبحثی وجود داره که میگه ” بستگی داره به …” (…It depends on) در اینجا هم روخوانی از متن بستگی داره به اینکه ما در کجا و برای چه کسانی درحال سخنرانی هستیم.

۱۶
آبان

چگونه خوب و واضح صحبت کنیم ؟

چگونه خوب و واضح صحبت کنیم تا بتونیم خیلی رسا و عالی منظور خودمون رو به طرف مقابل برسونیم. چگونه خوب و واضح صحبت کنیم تا جملات زیر رو نشنویم.

 

چگونه خوب و واضح صحبت کنیم

  • دوباره میگی؟

  • چی گفتی؟

  • چی شده؟

  • یا جملاتی از این قبیل

۰۸
آبان

چگونه فعالانه گوش دهیم؟

حتماً متوجه شدید که بخش زیادی از روابط ما با دیگران به صحبت کردن و گوش دادن میگذره که ایجاد این روابط واقعاً مهم هست. اما با این حال هیچوقت یا بهترِ بگم به ندرت در دوران تحصیل،کسی این‌ها رو به ما آموزش داده و از طرفی هم می تونم بگم افراد خیلی خیلی کمی هستند که بتونند فعالانه گوش بدند تا ما بتونیم ازشون الگو برداری کنیم.

گوش دادن فعالانه

۰۱
آبان

حذف تکیه کلام و اِ اِ اِ گفتن

تکیه کلام ها عبارات یا جملاتی هستند که ممکن هست افراد در موقعیت های مختلف ازشون استفاده کنند. بعضی از این تکیه کلام ها جنبه طنز و شوخی دارند و یا برخی دیگه هم به عنوان جا پُرکن هایی برای به یادآوری بعضی کلمات یا اسامی به کار برده میشند. حذف تکیه کلام و اِ اِ اِ گفتن ، معمولاً کار خیلی ساده و راحتی نیست. چون این تکیه کلامها تبدیل به عادت شدند و به قول قدیمی ها که میگن:

ترک عادت موجب مرض است

اما با راه کارهایی که در ادامه خدمتتون عرض می کنم هر کسی با کمی صبر و پشتکار می تونه تکیه کلام هایی که داره حذف کنه و فن بیان خوبی رو ارائه بده.


انواع تکیه کلام ها

انواع تکیه کلام های که وجود داره می شه به شکل زیر دسته بندی کرد:

تکیه کلام های فرهنگی

تکیه کلام های فرهنگی، همونطور که از نامش پیداست، ریشه در فرهنگِ ما دارند و از زمان های قدیم، نسل به نسل، نقل شدند و به ما رسیدند.

تکیه کلام های فرهنگی مثل: چاکرم، مخلصم، نوکرم، خاکِ پاتم و …

حذف تکه کلام

این تکیه کلام ها بارِ مثبت و انرژی مثبتی ندارند و مثلِ گفتنِ “خسته نباشید”می مونه، اولِ صبح اکثراً با انرژی میآن سر کار و بهشون میگیم “خسته نباشید”، اولِ صبح همه پُر  انرژی هستند، وقتی که می گیم خسته نباشید طرفِ مقابل اگر هم خسته نباشه، خسته میشه.