زندگی وی آی پی

برای ساختن زندگی عالی

زندگی وی آی پی

برای ساختن زندگی عالی

روش صحیح انتقاد شنیدن

شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ

روش صحیح انتقاد شنیدن

سالها قبل خودم همیشه خیلی می ترسیدم که از طرف کسی نقد بشم. مخصوصا از طرف افرادی که بزرگتر از من هستند و یا از لحاظ اجتماعی بالاتر هستند. برای همین اگر کار اشتباهی انجام میدادم خودمو جلوی این افراد آفتابی نمی کردم تا نکنه ی وقت به من انتقاد کنند.

حتی اگر هم کار اشتباهی انجام نمی دادم یکسری از افراد بودند که فقط دوست داشتند الکی نصیحت یا انتقاد کنند، من همیشه از دست این افراد هم فراری بودم.

آخه می دونید، انتقاد شنیدن خیلی سخته.

روش صحیح انتقاد شنیدن

داستانِ من، داستان خیلی از افرادی هست که از انتقاد شنیدن بدشون میآد و انتقاد شنیدن باعث میشه که عصبی یا افسرده بشند.

اما چیزی که باعث شد این رفتارم رو نصبت به انتقاد شنیدن کنار بذارم می دونید چیه؟

“نتیجه انتقاد شنیدن” هست.

وقتی ما از کسی انتقادی می شنویم، می تونیم ضعف هایی که داریم رو به نقطه قوت خودمون تبدیل کنیم.

یکی از ارکانی که در تقویت ضعف های ما وجود داره اینه که به اون ضعف آگاه بشیم.

بنابراین زمانی که ازمون نقدی صورت می گیره بهتره که عصبی، ناراحت و یا افسرده نشیم و خوب به اون نقدی که از ما میشه گوش کنیم

ما برای پیشرفتِ خودمون بیشتر از اینکه به افراد چاپلوس نیاز داشته باشیم، به منتقدان واقعی نیاز داریم. افراد چاپلوس با تعریف و تمجید، ما را در یک خواب خرگوشی فرو می برند اما افراد منتقد ما را از این خواب غفلت بیرون می آورند.

شاید براتون جالب باشه که من به شخصی پول میدهم که من رو نقد کنه. در اصل من یک منتقد حرفه ای دارم که در مورد یکسری از موارد باهاش مشورت می کنم و ازش میخام که من رو مورد نقد قرار بده.

حقیقتش وقتی از طرف ایشون نقد میشم خیلی برام سخت و دردناکه اما چیزی که من رو به شنیدن این نقد ها مصمم می کنه، نتیجه بعد از انتقاد شنیدن هست.


 

روش صحیح انتقاد شنیدن

اگه ما بتونیم برخورد خیلی خوبی با نقد شدن داشته باشیم قطعاً میتونیم جایگاه خودمون رو از لحاظ اجتماعی رشد بدیم و از طرفی هم وقتی نقدی میشنویم برخورد خوبی داشته باشیم هم طرفِ مقابل از گفتنِ نقدش لذت می بره و هم خودمون بدونِ اینکه ناراحت بشیم و اوقات تلخی کنیم اون نقد رو می شنویم و اگه نقد جایزی بود ازش برای پیشرفتِ خودمون استفاده می کنیم.

اگه بخایم برای نقد شنیدن فرمولی بنویسیم بصورتِ زیر میشه:

۱- بعد از شنیدنِ نقد تشکر کنیم

۲- دلیلِ این نقد رو در ذهنِ خودمون تحلیل کنیم

۳- اگر دلیلِ نقد رو نتونستیم حدس بزنیم از خودِ شخص انتقاد کننده می پرسیم

۴- پاسخِ مناسب یا اقدام مناسب انجام میدیم


 

منبع: سایت آموزش سخنرانی ، آموزش فن بیان ، فن بیان و ارتباط موثر

برگرفته از نوشته: روش صحیح انتقاد شنیدن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی